Bij Arvesta, de toonaangevende landbouw- en retailgroep met veertig sterke merken zoals Aveve en Eurotuin, zitten diversiteit en inclusie ingebakken in hun kernwaarden. De band met welzijn is erg sterk. “Voor ons ligt de focus op dat iedereen zich goed voelt op zijn werkplek”, stelt Karin Van Roy, Chief HR Officer bij Arvesta. “En ook hier geldt: meten is weten.”
Bij het grote publiek is Arvesta vooral bekend via zijn winkelketens Aveve en Eurotuin. Naast Retail is Arvesta eveneens actief in land- en tuinbouw en in dierenvoeding. “Onze grootste troef, dat zijn onze mensen, onze experts in the field”, oppert Karin Van Roy.
Bij Aveve zijn 2.300 experts in the field aan de slag, waarvan 30% vrouwen. “Dit klinkt niet veel, maar in de Iandbouwsector is dit een mooi cijfer”, haalt ze aan. “We zijn een internationaal bedrijf actief in België, Nederland, Frankrijk en Duitsland met 23 nationaliteiten.”
Respect voor de medewerker, leverancier, klant, ketenpartner of stakeholder staat alvast voorop. “We hebben als internationale, full-service partner voor land- en tuinbouw de kans om het leven van mensen binnen en buiten Arvesta te verbeteren en die grijpen we ook. In de eerste plaats door onze medewerkers een gezonde, eerlijke werkplek aan te bieden. Eentje die aandacht heeft voor gelijkheid, diversiteit en inclusie.”
Diversiteit behelst getallen en percentages. Inclusie gaat over gedrag, waarden en spelregels, haalt Van Roy aan, als we verder ingaan op hun visie en aanpak. En die aanpak is per definitie breed. “Diversiteit en inclusie gaan over seksuele geaardheid, geslacht, ras, beperking, leeftijd, neurodiversiteit, religie, sociaaleconomische status,…”
Holistisch is het ordewoord. “Met een totaalaanpak besteden we aandacht aan alle aspecten van het welzijn van onze medewerkers”, stelt ze. “Een voorbeeld van een inclusie-initiatief is ons ‘Master Your Energy’ programma, dat we vorig jaar hebben gelanceerd. Dat richt zich op het verkennen van de spirituele, fysieke, mentale en emotionele energie van onze medewerkers”, stelt Van Roy, die ook verwijst naar hun platform Fit@Arvesta, dat inzet op fysiek en mentaal welzijn.
Karin Van Roy vertelt dat de focus op diversiteit en inclusie diep ingebakken in de organisatie zit. “Het komt voort uit een van onze kernwaarden: integriteit”, stelt ze. “Het gevoel van 'erbij te horen' meten we voortdurend via onze halfjaarlijkse engagement surveys. Zo geven we een stem aan alle medewerkers. Op basis van de resultaten maken we concrete actieplannen waarmee we de werkplek nog beter en inclusiever maken. De hoge score die Arvesta krijgt op vlak van medewerkerstevredenheid (91%!) toont aan dat we op goede weg zijn. En uiteraard speelt constructief sociaal overleg hier ook een belangrijke rol.”
Van Roy gelooft ook dat diversiteit en inclusie cruciaal zijn om talent te houden én om het aan te trekken. “Mensen kiezen voor een bedrijf waar ze zichzelf kunnen zijn en waar hun perspectieven naar waarde worden geschat.”
Het verhaal is nog niet af. “Diversiteit en inclusie bij Arvesta is geen ‘reken je rijk’ met cijfers, maar een strategische investering in welzijn en betrokkenheid.” En die investering wil ze in de toekomst ook meer expliciteren. “We willen verdere stappen zetten aan de hand van een duidelijk diversiteits- en inclusiebeleid met een concreet actieplan”, vertelt ze. “Dit jaar brengen we daarom diversiteit en inclusie in onze organisatie in kaart. Dit doen we dan samen met een interne werkgroep en aan de hand van focusgroepen. Vervolgens werken we een actieplan en sensibiliseringscampagne uit.” Of hoe het thema bij Arvesta prominent op de agenda blijft staan.
Baanbrekende Werkgever is een lerend netwerk van organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren.
WORD EEN BAANBREKENDE WERKGEVERPowered by