Arvesta is een dienstverlener voor de land- en tuinbouw. De medewerkers zijn ‘Experts in the field’, letterlijk dan. Samen geven ze de landbouw van morgen vorm. “Onze mensen zijn onze grootste troef”, zegt CHRO Karin Van Roy. De Arvesta Way of Working zet hen op de eerste plaats.
Arvesta is een verhaal van gepassioneerde mensen die begaan zijn met de landbouw van de toekomst. “Dat maakt de cultuur van Arvesta zo mooi”, zegt Karin Van Roy. De experts maken elke dag het verschil op het terrein, wat van hun welzijn een topprioriteit maakt.
De Arvesta Way of Working dateert al van voor de coronacrisis, al heeft die wel een aantal zaken versneld op scherp gezet. “We willen vooral een toekomstgerichte en inspirerende werkgever zijn, met geëngageerde mensen.”
Het vertrekpunt van de Arvesta Way of Working, is voortdurend peilen naar het welzijn en de bezorgdheden van de eigen werknemers, onder de vorm van continuous listening. “We bevragen onze medewerkers maar liefst 6 keer per jaar. Dit gebeurt 2 maal per jaar in de vorm van de engagement survey en 4 keer via ad hoc surveys. Op die manier brengen we continu zowel de tevredenheid als de bezorgdheden van de medewerkers in kaart.” Die tevredenheid bedraagt momenteel 90 procent. Tijdens de coronacrisis vonden de enquêtes zelfs iedere zes weken plaats. “De hoge respons toont aan dat iedereen dit waardeert.”
De medewerkers van Arvesta kunnen aangeven waar hun professionele ambities liggen, bijvoorbeeld om door te groeien of te veranderen van functie. “Binnen de Arvesta Academy kunnen medewerkers een persoonlijk leertraject volgen, op een heel laagdrempelige manier. Een training en nieuwe functie kunnen wonderen doen.” Daarbij voorziet Arvesta evaluatiemomenten doorheen het jaar. “Als je wil, kan je veel. Als werkgever moet je voor een omgeving zorgen waarin je veel wil kunnen.”
Door samen te zitten, voelt Arvesta aan wat het beste is voor elke medewerker. “Zo stippelen we voor iedereen een persoonlijk traject uit.” De leertrajecten houden de medewerkers bovendien inzetbaar. “We zijn ons ervan bewust dat de jobs van vandaag anders zijn dan twintig jaar geleden,” vertelt Karin Van Roy. “Maar we willen iedereen meekrijgen en aan boord houden.”
Ook voor het welzijn van de medewerkers gaat Arvesta the extra mile. Wanneer iemand het moeilijk heeft, voorziet het bedrijf een bijstandsprogramma waarin medewerkers psychologische hulp krijgen, hulp bij het plannen van werk en privé of assistentie bij budgetbeheer.
Maar Arvesta tracht ook een stapje verder te gaan door de medewerkers uit de dagen, onder het motto ‘Fit at Arvesta’. Zo reden de medewerkers afgelopen zomer hun eigen Tour de France, door collectief het aantal kilometers van de ronde te rijden. “Iedereen overtrof zichzelf, en samen reden we 51.663 kilometer.”
Baanbrekende Werkgever is een lerend netwerk van organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren.
WORD EEN BAANBREKENDE WERKGEVERPowered by