“Een tevreden medewerker zorgt voor tevreden klanten”

Werkgeluk is erg belangrijk bij AFAS. Het AFAS Clubhuis is een werkplek waar medewerkers vol goesting naartoe trekken. Nu wil het bedrijf ook nog sterker inzetten op een goede balans tussen werk en privé. Twee AFAS-medewerkers die daar mee aan sleutelen, vertellen hoe dat precies gebeurt.

Matthias Van Milders
Mensgericht hybride werken • 21 juni 2023

Deel dit artikel
LinkedIn Facebook Twitter

Meer weten over het traject van AFAS als Baanbrekende Werkgever

AFAS

“Eind vorig jaar hielden we een werkpretenquête onder de medewerkers”, vertelt ERP consultant Matthias Raes. “Bleek dat AFAS het niet slecht doet, maar dat er ook mogelijkheden tot verbetering zijn. Rond de werk-privébalans organiseerden we vervolgens een rondetafel waarop iedereen vrijblijvend werd uitgenodigd. Medewerkers en leden van het management praatten open en eerlijk over hun eigen ervaringen. Evelyne en ik gaan nu verder aan de slag met die bevindingen.”

“In het kader van Baanbrekende werkgever willen we horen hoe andere bedrijven het aanpakken”, zegt customer support medewerker Evelyne Verlinden. “En we willen anderen ook inspireren met onze aanpak. Het uiteindelijke doel is een advies aan ons management.”

Werk-privébalans van jonge starters

“Wat goed scoort, is ons nieuwe kantoor, het Clubhuis”, stelt Matthias vast. “Ruimtelijk is dat heel open, met alle faciliteiten die je wil. Bij AFAS komen mensen graag naar het kantoor.” Evelyne merkt op dat er ruimte is voor verbetering van de werk-privébalans van mensen die pas bij AFAS gestart zijn. “Veel starters bij ons zijn heel jong. Toen ik hier zelf begon, vond ik het ook moeilijk om de verwachtingen van de werkgever in te schatten. Dat maakt dat je minder snel je laptop dichtklapt. Naast het aantal jaren op de teller gaat het ook over de kennis die je hebt. De meeste starters zijn nog niet thuis in onze software, ze moeten dus op korte tijd door een intensief leerproces. Mensen die de job al langer doen, kunnen bepaalde opdrachten sneller afwerken.”

“Dat kan ik beamen”, reageert Matthias. “Ik ben zelf nog maar 5 maanden aan de slag als consultant. Uit de rondetafel bleek ook dat de situatie sterk verschilt van individu tot individu. De ene stopt stipt om 17 uur, maar zal in het weekend nog wat werken als dat nodig is. En de andere zet in het weekend de computer uit, maar werkt indien nodig ’s avonds nog wat door. Wat een goede balans is, dat is heel individueel.”

Een kwestie van geven en nemen

“AFAS hecht heel veel belang aan de medewerker en doet daar ook veel voor”, weet Matthias. “Maar het bedrijf verwacht daarbij wel input en proactiviteit van die medewerker.” “Het is een kwestie van geven en nemen”, vindt Evelyne. “AFAS is ervan overtuigd dat een tevreden medewerker zorgt voor tevreden klanten. Typisch voor AFAS is dat er veel verantwoordelijkheid bij de medewerker ligt. Loop je ergens tegenaan, stel dan zelf vragen om dat op te lossen. Hier heerst een zeer open bedrijfscultuur. Heb je een mening, dan kan je die zonder schroom verkondigen. En er wordt ook effectief iets mee gedaan.”

“Er is maar één regel: Je kan alles doen bij AFAS, zolang je het maar doet met gezond verstand en in het belang van het bedrijf”, zo besluit Matthias. “Ons traject rond de werk-privébalans zal niet tot een bijkomende regel leiden. Die balans is zo verschillend voor elke medewerker, niets werkt voor iedereen. We zullen dus eerder moeten zoeken naar een breed beleid. Dat wordt een uitdaging, maar wel een leuke.”