Baanbrekende werkgevers die mobiliteit slimmer en duurzamer willen aanpakken, kunnen terecht bij Athlon. Als mobiliteitsprovider is Athlon een expert op het gebied van leasing en wagenparkbeheer, maar ook in advisering op gebied van bedrijfsmobiliteit.
Michiel Alferink (Managing Director Belgium & Luxembourg): “Athlon ontwikkelde een 5-stappenplan Duurzame Mobiliteit. We gebruiken het zelf en we begeleiden onze klanten ook in de toepassing ervan. Moet je een bepaalde verplaatsing wel maken? Zo luidt de eerste vraag in het 5-stappenplan. Ons doel is niet om zoveel mogelijk auto's op de weg te hebben, maar om mobiliteit duurzaam te maken door continue bewuste keuzes te maken. Thuiswerk en niet onnodig reizen kunnen daarbij helpen.”
“Vraag 2 luidt: als je je verplaatst, wat is dan de beste methode? Dat kan de (deel)auto zijn, maar ook de fiets, het openbaar vervoer, de taxi, de step of een combinatie van verschillende vervoersmodi. Kies de meest geschikte methode, rekening houdend met locatie, afstand, aantal reizigers en het weer. Als je dan de auto neemt, kies je dan de meest duurzame? Dat is de derde vraag. Dat is dan vaak elektrisch, maar ook kleine, zuinigere auto’s kunnen hierin een rol spelen. Met een kleinere auto kan er bovendien ruimte zijn voor een fiets in je pakket. Ook fietsleasing en het federale mobiliteitsbudget zitten in ons aanbod. En we regelen alle aspecten van rijden met een elektrische wagen, zoals een laadpaal.”
“Whatever you choose, stay safe and healthy. Dat is punt 4. Duurzaamheid koppelen wij ook aan veiligheid. Wij organiseren voor ons eigen personeel trainingen rond afleiding in het verkeer. Ook bieden we de Safe Drive Pod aan voor het niet bedienen van je GSM gedurende je autorit. En ten slotte is er het vijfde punt: compenseer je CO2-uitstoot. Dat is geen doel op zich, maar zo lever je wel een bijdrage aan de maatschappij.”
“Ik vind dat onze sector een voortrekkersrol moet spelen. Leasemaatschappijen hebben altijd al mobiliteit duurzamer gemaakt via de verjonging van het wagenpark. Dat wordt daardoor schoner en veiliger. Bovendien merken we dat werknemers zelf vragende partij worden.”
“Al is de traditionele wagen achterlaten niet voor iedereen even gemakkelijk. Mensen stellen zich vragen bij de autonomie en de prijs van elektrische wagens. Het is belangrijk dat we die vragen serieus nemen. Niet iedereen kan thuis een laadpaal installeren. Bekijk daarom elke situatie individueel. En wat de prijs betreft: de ontwikkeling gaat razendsnel. Ik ben ervan overtuigd dat er snel nieuwe betaalbare modellen komen. Er is ook steeds meer ervaring en expertise. Bovendien wordt het bewustzijn rond duurzaamheid in maatschappij steeds groter.”
Baanbrekende Werkgever is een lerend netwerk van organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren.
WORD EEN BAANBREKENDE WERKGEVERPowered by