De 46 kantoren van hr-partner Liantis hebben alle kennis in huis om ondernemers van a tot z te begeleiden. Zo geeft Hilde dromers het duwtje in de rug om hun zaak op te starten, en collega Merel helpt hen verder vanuit het sociaal secretariaat. Klantenadviseurs als Hilde en Merel maken een verschil voor ondernemers, en Liantis maakt het verschil voor zijn klantenadviseurs. “Doordat iedereen zo open en vriendelijk is, voel je niet dat je bij een bedrijf met bijna tweeduizend werknemers hoort.”
Al ruim drie jaar is Hilde Groven (53) klantenadviseur bij Liantis’ ondernemingsloket in Hasselt, vlakbij haar thuis in Alken. “In vorige administratieve jobs miste ik het sociaal contact”, vertelt ze. “Administratie vind ik heel boeiend, maar ik ben een sociaal persoon en geniet van gesprekken met klanten of leveranciers tussendoor. En Liantis heeft alles in huis om een ondernemer of zelfstandige te helpen zijn zaak uit te bouwen en te runnen, wat ik een enorme meerwaarde vind.”
Merel De Smedt (29) behaalde initieel een diploma als schoonheidsspecialist, maar volgde hr-bijscholingen omwille van haar interesse in sociale wetgeving en payroll. Na vijf jaar bij een interimkantoor startte ze in 2021 bij Liantis’ sociaal secretariaat in Sint-Niklaas. “Het was een klant van Liantis die me vertelde dat dit iets voor mij zou zijn. Dat komt misschien omdat ik heel actief meedacht met dat bedrijf, dat veel uit de kast wilde halen op het gebied van verloning. En toevallig stond was er een vacature vlakbij Hulst, waar ik woon.”
Hilde heeft bij Liantis de balans tussen administratie en fijn klantencontact gevonden. “Die afwisseling maakt het interessant. Als eerste contact voor iemand die in bijberoep iets wil starten, schep je veel duidelijkheid. Daarnaast maakt het ondernemingsloket mensen warm om zelfstandig in bijberoep te worden. Dat is een goede manier om te starten, maar veel mensen voelen zich soms nog wat onzeker. Als hun dossier later weer voor je ligt omdat ze voltijds zelfstandig willen worden, ben je heel tevreden dat je hen over de streep hielp trekken.”
Merel ondersteunt klanten bij loonberekeningen en juridische vragen. “Dat is heel gevarieerd werk, en niet alleen omwille van de brede klantenportefeuille. Op veel vragen heb je niet onmiddellijk het antwoord. Je kan altijd de hulp van een gespecialiseerde collega inschakelen, maar ook op het intranet vind je al heel veel uitleg bij wetteksten, met tips en tricks rond hoe je je klant met het onderwerp kan helpen. Dat is een grote meerwaarde voor elke klantenadviseur.” Ook voor Merel is het klantencontact een heel fijn aspect van haar job. “Op telefoonvrije dinsdagen tijdens december – waarmee we tijd krijgen om eindejaarspremies te berekenen – mis ik dat echt, en zoek ik dat toch op (lacht).”
Neem je carrière zelf in handen en maak mee het verschil bij Liantis!
“Liantis maakt er een erezaak van medewerkers goed op te leiden”, zegt Hilde. “Je krijgt tijd en middelen om tijdens je opstart alles onder de knie te krijgen, en elk kwartaal roept onze teamcoach ons samen voor een opleiding of infomoment.” Merel vult aan: “Maandelijks bespreekt de juridische dienst enkele updates met alle klantenadviseurs van het sociaal secretariaat. Op hun presentatie kunnen we later terugvallen. Daarnaast krijgen we nog twee opleidingen per kwartaal. Ik ken niet veel werkgevers die zo op de ontwikkeling van hun medewerkers inzetten.”
Zo is hun toekomst bij Liantis ook verzekerd. Hilde: “Door de digitalisering van het ondernemingsloket bespraken we al dat ik me in de toekomst meer mag toeleggen op een geïntegreerde aanpak van een zelfstandige loopbaan, zowel bij het ondernemingsloket als bij het sociaal verzekeringsfonds van Liantis. Dat zal de samenwerking tussen de verschillende afdelingen alleen maar ten goede komen. Liantis denkt goed na over waar je je talent het best kan inzetten.” Merel ziet zichzelf nog zeker vijf jaar haar huidige functie uitoefenen, maar: “Als ik daarna een job met meer verantwoordelijkheden wil, zal ook die weg bij Liantis open liggen.”
Bij Liantis heb je aan flexibiliteit – ook in je loonpakket – geen gebrek. Er zijn glijdende uren en je kan bijvoorbeeld een tandverzekering opnemen of punten inwisselen voor een gsm, de leasing van een e-bike of extra verlof. “Hoewel thuiswerken zeker mogelijk is, werken we ook graag als team samen op kantoor.”, deelt Merel nog. “Je vraagt makkelijker iets aan je team als je op kantoor bent. En het klinkt misschien raar, maar de collega’s voelen hier niet formeel als collega’s aan. Er is hier ook tijd voor mopjes of om het kantoor te decoreren naargelang de seizoenen.” Hilde sluit af: “Na de opname van de Jobat-video in Brugge, werkten we in de namiddag op het lokale kantoor. Daar hield ik een heel goede vibe aan over. In welk kantoor je ook komt, je krijgt altijd een warm onthaal.”
Klaar om ondernemers te helpen groeien? Word deel van het Liantis-team!
Baanbrekende Werkgever is een lerend netwerk van organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren.
WORD EEN BAANBREKENDE WERKGEVERPowered by