Duurzaam werk bij Solita, dat is een zorgende werkomgeving waarin de mens centraal staat. Medewerkers krijgen er dan ook veel vertrouwen en autonomie. Maar duurzaamheid vertaalt zich ook naar bijvoorbeeld mobiliteit.
“Dat de mens centraal staat bij Solita, is deel van onze strategie”, vertelt director people & culture Liese Hennus. “We willen als bedrijf groeien, maar die groei moet duurzaam zijn. We zorgen goed voor onze mensen. Zo kan je indien nodig een beroep doen op mentale ondersteuning door een psycholoog. En je hebt veel flexibiliteit om je werk zelf te organiseren. Ik spreek dan ook liever van work life-integration in plaats van work life-balance. Als je resultaten oplevert, kan je tijdens de werkdag gerust ook even iets privé regelen.”
“We willen een werkplek creëren waar mensen zich even goed voelen als thuis”, zegt Joris Haelterman, country director België. “Ons doel is dat medewerkers graag naar kantoor komen, niet uit verplichting. Niemand moet een bepaald aantal dagen per week naar kantoor gaan. Maar iedereen komt geregeld langs, dat past binnen onze cultuur. We zijn een cultuurgedreven bedrijf en cultuur heeft voorrang op het commerciële aspect.”
“Die cultuur zou je Scandinavisch kunnen noemen”, zegt Liese. Solita is van oorsprong een Fins bedrijf, met in België vestigingen in Leuven en Gent. “Hier heerst geen 9-to-5-mentaliteit. Vanaf je eerste werkdag krijg je vertrouwen en autonomie. We rekenen erop dat mensen heel sterk hun verantwoordelijkheid nemen.”
Medewerkers van Solita voelen zich goed in die omgeving. Dat blijkt uit de eNPS-score die aangeeft in welke mate men ambassadeur van het eigen bedrijf is. Solita België scoort 81 (op een schaal van -100 tot 100), en dat is een topcijfer.
“Solita is een community of communities”, getuigt Joris. “Je kan zelf bepalen bij welke commity je je goed voelt. Zo’n community kan gebouwd zijn rond werkgerelateerde onderwerpen. Maar even goed heb je bij Solita communities rond fietsen, bier of vissen.” Bovendien overstijgen verschillende communities de grenzen en groeperen ze de zes landen waarin Solita opereert.
“Onze medewerkers vragen we om enkel noodzakelijke verplaatsingen te doen”, zegt Joris. “Wat noodzakelijk is, bepalen ze zelf. Dat vertellen we ook aan klanten waar onze medewerkers op de werkvloer komen. Naast ons hoofdkantoor in Leuven zetten we in op regionale kantoren op plekken waar verschillende medewerkers wonen. Zo zitten we sinds dit jaar ook in Gent. En dan is er nog ons mobiliteitsbudget. Zoals veel van onze acties komt dat idee van onze medewerkers zelf. We onderzochten het en voerden het dan in. Van onze nieuwe collega’s kiest de helft voor het mobiliteitsbudget. Zo hopen we op een dag een bedrijf zonder bedrijfswagens te zijn. Dat is niet eenvoudig, want door de hoge belasting op lonen, word je als werkgever al snel naar extralegale voordelen geduwd.”
“Ik zie dat mensen kiezen voor Solita omdat we met duurzaamheid bezig zijn”, stelt Liese vast. “Maar als je het meent als bedrijf, dan kan je niet tegelijk een grote vloot laten rondrijden. Daarom zetten we maximaal in op het mobiliteitsbudget. De wereld van de mobiliteit verandert pijlsnel. We bieden al veel aan, maar gaan nu nog meer onderzoek doen naar wat er op de markt is. Hebben we daar meer zicht op, dan kunnen we nieuwe pakketten aanbieden aan onze medewerkers.”
Baanbrekende Werkgever is een lerend netwerk van organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren.
WORD EEN BAANBREKENDE WERKGEVERPowered by