Werknemers bepalen vandaag graag zelf hoe ze zich naar kantoor verplaatsen. Flexibiliteit is daarbij het codewoord, niet alleen qua mobiliteitsmiddelen, maar ook in de rol die de werkgever speelt. Een mobiliteitsbudget is daarvoor de geknipte oplossing. De medewerkers van Customer Collective maken er graag gebruik van. Voor de opvolging ervan, doet het bedrijf beroep op het mobiliteitsplatform van Mbrella.
Flexibele mobiliteit en een mobiliteitsbudget gaan hand in hand. “Die combinatie biedt een flexibel en voordelig alternatief voor de traditionele bedrijfswagen, die de werknemer al dan niet kan inwisselen voor een budget”, zegt Stephanie Duchemin - Head of Human Capital bij Customer Collective. Dat budget kunnen werknemers vervolgens vrij uitgeven aan andere vormen van mobiliteit.
Customer Collective merkt hoe belangrijk flexibele mobiliteit vandaag is. Het marketingbureau is een collectief van bedrijven, elk met een eigen specialisatie in strategie, digitale oplossingen, technologie en data . Het bureau helpt de klantenstrategie van zijn klanten te verbeteren. Op drie jaar tijd groeide het uit tot een kantoor met meer dan 400 medewerkers. “Veel van onze marketingconsultants werken in-house bij klanten”, zegt payroll officer Ilse Vos.
Daarbij speelt mobiliteit natuurlijk een belangrijke rol. “We willen ons zo veel mogelijk kunnen aanpassen aan de behoefte van de klant en onze werknemers. Flexibiliteit is zeer belangrijk. Heel wat bedrijven willen vergroenen, maar ook werknemers zeggen steeds explicieter dat ze geen bedrijfswagen meer willen.”
Een mobiliteitsbudget is voor meer dingen inzetbaar dan je op het eerste gezicht zou denken: een milieuvriendelijke wagen, gebruik van een deelwagen, huisvesting, openbare vervoer , een (elektrische) fiets, een (deel)step, maar ook de keuze voor cash. “Werknemers kunnen deze verschillende vormen van mobiliteit combineren op basis van hun specifieke noden en situatie. Een vaste oplossing die gelijk is voor alle medewerkers? Dat werkt niet meer.” Mbrella maakt het mogelijk zonder extra administratieve last voor de werkgever.
Mbrella is een Brusselse startup die flexibele mobiliteit voor werknemers praktisch mogelijk maakt via een handig mobiliteitsplatform. “Ons hr-platform helpt bedrijven bij het opstellen en beheren van een flexibel mobiliteitsplan voor werknemers”, legt Audrey Stampaert - Co-founder van Mbrella uit. Hierdoor verdwijnt er heel wat overbodige en soms onduidelijke rompslomp voor de werkgever. “Ons platform centraliseert alle mobiliteitsvormen en zorgt voor een correcte loonsverwerking, dankzij de integratie met verschillende socialeal secretariaten.”
Een mobiliteitsbudget is niet alleen interessant voor werknemers, ook werkgevers hebben er goede redenen voor. Zo is de keuze tussen een mobiliteitsbudget of een salariswagen kostenneutraal voor de werkgever. “Maar we zien dat een mobiliteitsbudget ook een troef is in de war for talent”, zegt Audrey Stampaert. “Dankzij het budget kan je een uitgebreid salarispakket aanbieden, zonder daarbij de kosten te verhogen.” Het budget vormt zo het fiscaal meest aantrekkelijke alternatief voor een bedrijfswagen.
Het mobiliteitsplatform van Mbrella stelt Customer Collective in staat om flexibele mobiliteit eenvoudig uit te rollen. Werknemers hebben alle vrijheid om zich te verplaatsen zoals ze dat zelf willen. De verwerking van hun mobiliteitskosten gebeurt automatisch. Daarbij is perfect duidelijk op welk budget een medewerker recht heeft. “Ook de integratie met SD Worx zorgt voor duidelijkheid bij iedereen”, beaamt Ilse. Administratieve rompslomp vormt dus niet langer een argument om niet voluit voor een flexibel mobiliteitsplan te kiezen.
Baanbrekende Werkgever is een lerend netwerk van organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren.
WORD EEN BAANBREKENDE WERKGEVERPowered by