Waarom het vandaag belangrijk is je te onderscheiden als bedrijf, hoeven we niet uit te leggen. De strijd om het beste talent woedt in alle hevigheid. Employer branding zorgt ervoor dat je top of mind bent bij je relevante doelgroep en dat je je onderscheidt als potentiële werkgever. Toon daarom wat je tot een baanbrekende werkgever maakt.
Baanbrekende werkgevers onderscheiden zich door de manier waarop ze streven naar een duurzame, mensgerichte en toekomstbestendige organisatie. Het vertelt iets over wie je bent als bedrijf en hoe je werknemers bijdragen aan die missie. “Het is belangrijk dat organisaties naar buiten komen met hun verhaal en cultuur”, vertelt Hannelore Geldhof, manager employer branded content bij Jobat.
Uit de meest recente studie van Jobat blijkt dat 42 procent van de Vlamingen latent op zoek is naar ander werk. “Door aan employer branding te doen, ben je ook top of mind bij die belangrijke groep mensen en niet alleen bij de actieve werkzoekenden. Zo vergroot je je bereik en je kansen om nieuwe mensen aan te trekken.”
Een eerste belangrijke stap om je te onderscheiden als werkgever is nadenken over je identiteit en de waarden van je bedrijf. “Het traject Baanbrekende Werkgever versterkt dat proces”, vindt Hannelore Geldhof. De cultuur en waarden van een organisatie kunnen de doorslag geven in het keuzeproces van potentiële kandidaten. “Als werkgever weet je zo zeker dat je mensen passen binnen je organisatie.”
“Laat je bedrijfscultuur en je waarden ook leven doorheen je organisatie,” benadrukt Hannelore Geldhof, “met medewerkers die er elke dag naar handelen in alles wat ze doen.” Ook hier reikt het certificatietraject handvaten aan. “Organisaties worden uitgedaagd om hun waarden in de praktijk te vertalen en er effectief mee aan de slag te gaan.”
Naast de marketinginspanningen die je kan doen, blijven de eigen medewerkers de beste ambassadeurs om je bedrijfscultuur uit te dragen. “Ze inspireren potentiële kandidaten. Bovendien voelen werknemers zich zo ook meer betrokken bij de organisatie.”
In de uitwerking van een campagne is authenticiteit van groot belang. Zonder authenticiteit val je als bedrijf meteen door de mand. “Een rode draad die steeds terugkomt in alles wat je doet, zorgt ervoor dat je boodschap blijf hangen”, gaat Hannelore Geldhof verder. “Dat stopt ook nooit. Eén enkele campagnevideo op LinkedIn of Facebook zal het verschil niet maken.”
Jobat beschikt over heel wat data die het genereert via bezoekers op de eigen website. “Die profieldata gebruiken we om specifieke doelgroepen op een efficiënte manier te bereiken.” Onder meer via social media, waar het moeilijk is om op een organische manier in de picture te komen als bedrijf. “Bovendien vis je vaak in dezelfde vijver. Door gerichte, paid content in te zetten, vergroot je het bereik bij de doelgroep die voor jou van tel is.”
Een bijkomende grote sterkte van Jobat, zijn de andere nieuwsmerken van DPG en Mediahuis, waar Jobat deel van uitmaakt. “Ook hier hebben we dankzij de profieldata inzicht in het mediagebruik van de verschillende profielen en doelgroepen, en weten we langs wel kanaal we welke boodschap moeten brengen.” Dat zorgt voor een cruciale schat aan informatie, die elke strategie rond employer branding naar een hoger niveau tilt.
Baanbrekende Werkgever is een lerend netwerk van organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren.
WORD EEN BAANBREKENDE WERKGEVERPowered by