Werkgevers moeten hun queeste richting werkgeluk laag per laag aanpakken. Zo schetsen Kim Hilgert en Griet Deca, oprichters van de expert voor onze Baanbrekende Werkgevers Tryangle. “Luister naar je medewerkers, zonder een oordeel over hen te vellen. Dat is veel belangrijker dan een zoveelste jaarlijks event.”
Tryangle helpt bedrijven en organisaties richting optimaal welzijn en geluk op het werk. Het geesteskind van Griet en Kim hanteert daarvoor een zelfbedacht piramidemodel met zeven laagjes. “Bedrijven willen te vaak meteen naar de top van de piramide schieten, maar je moet de weg naar werkgeluk duurzaam en dus laag per laag aanpakken”, zegt Kim. “Veel bedrijven vergeten de basis van de piramide te verzorgen. Een fijn loon, een vlotte opname van de vakantiedagen, een aangename werkomgeving. Die vele ‘normale’ zaken mogen niet over het hoofd worden gezien. Want als die niet op punt staan, zijn dat echte deal-breakers.”
“Veel werkgevers kijken bij werkgeluk naar lucky shots of happiness, zoals een jaarlijks event of gratis fruit”, gaat Griet verder. “Dat zijn leuke nice to haves, maar daar draait het echt niet om. Het relationele luik is veel belangrijker. Zeker de jongere generaties zijn op zoek naar een community. Ze willen inspirerende mensen ontmoeten op het werk. Ze willen een goede verstandhouding met hun baas. Als werkgever moet je kijken naar de psychologische veiligheid van je eigen mensen. Durven je medewerkers zeggen wat ze denken? Hoe voelen ze zich? Worden er vragen gesteld of blijven ze op hun eigen eilandje om problemen op te lossen? Aandacht schenken aan dat soort zaken draagt enorm bij tot werkgeluk.”
Kim vult aan. “Het woord ‘werkgeluk’ wordt heel vaak verengd tot: we doen iets voor onze mensen want we werken rond stress en vitaliteit. Maar het gaat veel verder dan dat. Wij geloven er sterk in dat je mensen wel kunt leren om met stress om te gaan, maar wanneer je de lagen eronder goed aanpakt, zal er überhaupt minder negatieve stress ontstaan. Een complimentje en een eenvoudige goeiedag kunnen daarbij al wonderen doen.” Griet knikt. “Wacht als werkgever niet tot je mensen ziek uitvallen om dan pas in actie te schieten. Op die manier zul je veel meer werk hebben om de situatie om te keren én ga je een duurder verhaal tegemoet. Werk preventief. Ondersteun je mensen al wanneer ze nog in hun kracht staan, zodat ze optimaal in hun kracht blijven staan.”
Tryangle zet dan ook volop in op positieve psychologie, onder meer voor het leiderschap binnen een organisatie. “De psychologie kijkt naar de mens als mentale patiënt. De positieve psychologie kijkt naar de mens als mens, die niet ziek is en dat liefst ook nooit wordt”, zegt Griet. “Wat heeft een persoon nodig om zijn mentale gezondheid te behouden en zelfs te verbeteren? Zo kijken wij naar welzijn en geluk op het werk. We gebruiken positieve woordenschat tijdens onze sessies en adviseren leiders om ook zo met hun medewerkers om te gaan. We verkiezen het woord ‘veerkracht’ boven het woord ‘stress’. We denken in oplossingen. Want wat je aandacht geeft, groeit. Zo streven we een positieve spiraal na. Als leider is het belangrijk om je medewerkers positief te benaderen. Lijkt iemand zich niet goed te voelen? Luister dan, zonder een oordeel te vellen. Ga in dialoog. Het is echt hoog tijd dat we mentale gezondheid als de meest normale zaak van de wereld gaan beschouwen.”
Baanbrekende Werkgever is een lerend netwerk van organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren.
WORD EEN BAANBREKENDE WERKGEVERPowered by