Waarom moeten organisaties inzetten op een flexibel en duurzaam mobiliteitsplan?
• Sven De Cremer (Lead Rewards & Benefits) – Telenet
• Claire Possemiers (Legal HR Consultant) – SD Worx
• Delphine Eeckhout (Mobility expert) – Traject
• Frederic Denies (Marketing & Consulting Manager) – Athlon
• Indra Dewitte
De focus van het panelgesprek zal liggen op het verduurzamen en vergroenen van het woon-werkverkeer bij organisaties. Toch is het belangrijk te benadrukken dat deze aanpak het best wordt geïntegreerd binnen een ruimere visie op mobiliteit en hybride werken.
We starten het panel daarom graag bij het ‘klavertje vier’ van Baanbrekende Werkgever. Hoe integreer je vandaag het mobiliteitsbeleid met de visie op de werkplek, een uitgekiend telewerkbeleid en een structureel beleid rond welzijn, verbondenheid en groei? We zijn er namelijk van overtuigd dat al deze puzzelstukken deel uitmaken van één mensgerichte en holistische visie op werk & mobiliteit.
Dat houdt ook in dat het mobiliteitsbeleid meer dan ooit een samenwerking wordt binnen de organisatie tussen hr, mobility, facilities, preventie, … Maar hoe breng je die samenwerking tot stand binnen je organisatie?
Misschien was vroeger de parkeerdruk de grootste incentive voor organisaties om hun vloot toch ietwat binnen de perken te houden.
Vandaag zijn meer redenen om werk te maken van een baanbrekend mobiliteitsbeleid. Er is natuurlijk de fiscale druk om in sneltempo de vloot te vergroenen. Maar ook los daarvan staat duurzaamheid bij heel wat organisaties hoog op de agenda. Zo is er de druk van steeds meer (potentiële) medewerkers die een duurzaam mobiliteitsbeleid eisen van hun werkgever.
We bespreken met het panel de volgende leidraad naar een baanbrekend mobiliteitsplan. We behandelen ook de praktische hindernissen die je binnen elke stap kan verwachten bij het opzetten van een duurzaam en flexibel mobiliteitsbeleid.
1. Waarom? Definieer ambitie en doelstellingen.
2. Breng het mobiliteitsprofiel van je medewerkers in kaart.
3. Breng het bereikbaarheidsprofiel van je locatie(s) in kaart.
4. Maak een SWOT-analyse van het mobiliteitsprofiel en het bereikbaarheidsprofiel.
5. Bepaal het potentieel om te verschuiven naar alternatieve vervoermodi.
6. Bepaal het potentieel om te verschuiven naar groenere wagens, rekening houdende met de implicaties op infrastructuur.
7. Actie! Implementatie van het baanbrekend mobiliteitsbeleid.
Ook de impact op het budget (van total cost of ownership naar total cost of mobility) en de loonadministratie komen aan bod.
Baanbrekende Werkgever is een lerend netwerk van organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren.
WORD EEN BAANBREKENDE WERKGEVERPowered by