Telenet maakt van de nood een deugd. De coronacrisis zette honderden medewerkers van het telecombedrijf plots massaal aan het thuiswerk. Op die golf van hybride werken wil Telenet in de toekomst blijven surfen, met een evenwichtige en innovatieve insteek.
Powered by
De ambitieuze plannen rond hybride werken en nieuwe mobiliteit circuleren al langer bij Telenet. Het telecombedrijf hoopt volgend kalenderjaar zijn nieuwe telewerkbeleid te lanceren. “Hoe kunnen we op een hybride manier de verschillende teams zo goed mogelijk laten connecteren en samenwerken, met oog op het bredere succes van Telenet? Dat is onze langetermijnvisie. De teams zullen zelf het evenwicht tussen werken op kantoor en thuiswerken kunnen invullen”, zegt Kris Legroe, Director Employee Services.
“De sociale cohesie is belangrijk, daarom is een minimale tijd samen op kantoor belangrijk. We zijn ervan overtuigd dat 40 procent op kantoor hiervoor het minimum is. We zien dit niet strikt in een weekformule, maar geven de teams de vrijheid om zich op kwartaalbasis te organiseren”, zegt Kirsten Florentie, Vice President People & Engagement. “We vinden het belangrijk om die verbondenheid met elkaar en met de cultuur van Telenet te behouden. Een koffiemoment is ook relevant, en draagt op lange termijn bij tot effectief en efficiënt samenwerken.”
“De teams zullen hun activiteiten invullen op basis van dat nieuwe evenwicht. We gaan niet op kantoor afspreken om er dan virtuele meetings te houden. Dan maken we tijd vrij voor elkaar als collega’s”, zegt Kris Legroe. “Tegelijk zullen we er ook onze kantoorruimtes voor aanpassen. Neem nu ons hoofdkantoor in Mechelen. Dat moet een ontmoetingsplaats worden met een combinatie van samenwerkingsruimtes en hier en daar enkele individuele werkplekken. Het omgekeerde van het klassieke kantoorbeeld dus.”
Kirsten Florentie legt ook de nadruk op sensibilisering. “Bij Telenet vinden we het belangrijk dat alles wat we doen heel goed met elkaar in relatie staat. Bij Telenet streven we naar een betere kwaliteit van leven, niet alleen voor onze klanten. Zeker ook voor onze medewerkers, in combinatie met vooruitstrevendheid voor onze organisatie. Dat is heel uitdagend, gezien de variëteit aan functies en locaties, maar we geloven dat het de juiste weg is.”
“Groene en slimme mobiliteit maakt daar ook een deel van uit”, zegt Kris Legroe nog. “We zullen ons kantorenpark onder de loep nemen. Zijn de kantoren goed gelegen met oog op openbaar vervoer, bijvoorbeeld? Stelselmatig willen we ook naar een volledig elektrisch wagenpark evolueren. Die nieuwe mobiliteit willen we samen met de werknemer uitrollen. We menen dat er zo een breder draagvlak zal zijn voor alle medewerkers.”
Powered by
Baanbrekende Werkgever is een lerend netwerk van organisaties die zich als duurzame en mensgerichte werkgevers willen ontwikkelen en positioneren.
WORD EEN BAANBREKENDE WERKGEVERPowered by